Självförtroende & självkänsla!

Fick ett inlägg av en tjej som heter Elena, då hon gärna ville höra min åsikt när det gäller självförtroende. Så jag tänkte dela med mig av mina tankar till er.

Självförtroende och självkänsla är något varje människa måste lära sig att hitta och bygga upp.
Själv tycker att jag har ett ganska bra självförtroende och självkänsla, har lärt mig tycka om mig själv och hur jag ser ut och står för vad jag har gjort och mina åsikter. Men så har det inte alltid varit.
När jag slutade spela fotboll så sjönk mitt självförtroende rejält. Jag tyckte inte om mig själv alls, vilket berode på att jag slutade med fotbollen för ett dåligt knä. Så då kom jag ur form och självklart la jag på mig några kilon. Men det var nog bara jag som såg.
Men det är då man måste kunna tänka om. Att nej jag kommer nog inte vara så vältränad som förrut men för det jag ser fortfarande bra ut.
När jag var yngre och gick i skolan och det kom upp nåt så höll jag bara med vad andra sa, även om det inte var så jag tyckte. Men det är något som jag verkligen har lärt mig. Jag säger vad jag tycker och står för det.


Så för att man ska må bra så måste man ha ett bra självförtroende och god självkänsla. Hur ska man annars kunna lyckas här i livet. Man måste kunna tycka om sig själv och kunna stå för sig själv, annars så kommer man inte nå vart.

Något som är viktigt när man bygger upp det är att skita i vad alla andra tycker och hur man ska se ut enligt modetidningar m m.
Var dig själv så kommer du längre, än de som försöker vara nåt dom inte är, för det lyser så mycket igenom. Innerst inne så mår dom nog inte så bra.
Man behöver inte vara smal och ha silikon för att killar ska gilla en. Det dom faller för är ens personlighet inte ens kropp!
Men även killar, ni behöver inte spela tuffa och tro att ni måste gå på gymet varje dag. Jag menar om vi alla skulle gå efter idealet så skulle vi ju alla se likadan ut. Hur kul skulle det vara?!

Ha de kläder du vill ha på dig, skit i vad andra tycker och tänker, så länge du själv trivs i det. Det är ju det som är huvudsaken.
Jag vet hur det kan vara. Eftersom att jag bor i en väldigt liten by så kollar folk på en så fort man har något annorlunda på sig. Folk kan vända sig om och viska. Men ta det som positivt, förmodligen så är de bara avundsjuka för att de inte vågar sticka ut och vara sig själva. Utan nöjer sig med att bara vara en i mängden.
Ett exempel är att vissa dagar så vill man känna sig lite extra fin så då brukar jag ta på mig ett par snygga klackar. Då brukar hela byn kunna kolla och se ut som att dom tycker att: Hallå det är ju bara tisdag!
Men som sagt, då tänker jag alltid att de önskar nog att de hade lika fina skor som mig och att de kunde gå lika bra i dom!

Så tilla alla er stå på er, klä er hur ni vill och tyck som ni vill!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0